KWINT
Een duurzame aanpak van moeilijk hanteerbaar gedrag voor kinderen in onderwijs, zorg en hulpverlening
De focus van deze vorming ligt op een concrete en effectieve aanpak van moeilijk hanteerbaar gedrag en dit zowel voor kinderen met autisme als voor kinderen zonder diagnose die het qua gedrag erg moeilijk hebben.
We zien moeilijk hanteerbaar gedrag als een onbehouwen manier om een hulpvraag te stellen, als onkunde en niet als onwil. Ons basisidee is dat het kind uitgenodigd wordt uit zichzelf ander gedrag te stellen als we de gepaste omstandigheden creëren en een verbindende krachtige begeleidersstijl hanteren.
Waarom krijg ik met straffen en belonen geen langetermijneffect bij Janne? Wat heeft het versterken van Ella te maken met omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag? Waarom werkt een structuurschema zo verbazend goed bij Fleur? Is het bij Sep onwil of onkunde? Time-out als ondersteuning of als straf, waarvoor kies ik en waarom? Herstel naar kind, groep en begeleider, hoe doe je dat precies? Hoe ga ik om met mijn grenzen?
Het actiemodel KWINT is de basis van deze vorming. We verwerven breeduit inzichten en uitzichten met de vijf hoekstenen van KWINT. Hierbij gaan we in interactie over concrete uitdagingen, hindernissen en grenzen waarbij praktijkvoorbeelden verhelderend en inspirerend werken.